onsdag 12 augusti 2015

Mjölkkossan i pension och bajssnacket

Vill varna känsliga läsare och de som inte bryr sig ett skvatt om amning, ersättning eller bebisbajs, att det här inlägget handlar endast om det. Så det är helt okej att skrolla vidare om du inte är intresserad. :)

Okej, hörni gott folk! Idag är det exakt tre veckor sedan jag ammade sist, så man kan väl lugnt säga att det är förbi med den tiden nu. Skönt, tycker jag att inte behöva dra fram boobsen hela tiden! Mjölken har nu helt sinat, vilket också är helt skönt. Inga spända bröst längre. Var tvungen att mjölka ur lite några gånger då han sen vägrade att ta bröstet alls. Men nu är det frid och fröjd igen för alla. 

Nåväl, det här inlägget skulle egentligen inte handla om amningen eller mina bröst, utan om skillnaden mellan olika ersättningssorter. Kanske någon kommer ihåg att jag började blanda i Tutteli i lillebrors mat när jag ville ha ett slut på amningen och att han skulle fatta tycke för ersättning. I och med detta blev hans avföring lös, det luktade vidrigt och kom flera gånger per dag. Alltid igenom blöja och kläder, det var ett enda bytande och tvättande. Dum som jag var, så fattade jag inte riktigt kopplingen, utan vi trodde det var tillfälligt i och med att han hade några tänder på kommande då på samma gång. 

Sen började han plötsligt ta flaska och jag trappade ner med amningen. Och bajsandet det bara fortsatte. Det var skitjobbigt t.ex på vår Hesa resa och speciellt på tåget. Tänk er tandkakka, bara värre och vidrigare lukt. Jag började bli orolig. Så här länge brukar ju inte tandkakka hålla på eller? Jag var just på väg att ringa till rådgivningen för att få råd. Kanske nåt bakterieprov? Det här behöver ju undersökas, tänkte jag. Herregud, har han nån slags allergi mot mjölkprotein? Det var då som det slog oss att vi skulle kunna försöka byta sort på ersättningen. Fröken drack alltid bara Tutteli och på något sätt blev det så att jag började köpa automatiskt det också åt lillebror. Hade hört att Nan kan var skonsam för magen så jag köpte hem av det. 

Och vet ni, hans mage ändrade på en gång. Ingen löskakka eller sur lukt och nu räcker det att utföra number two 1-2 gånger om dagen. Halleluja!

Vår räddning blev alltså den här gången Nan och det är nog verkligen skillnad på sorter. Vad som är skillnaden kan jag inte säga, men nu kör vi på Nan ett litet tag till. Snart får vi ju sakta men säkert byta till vanlig mjölk. Håller tummarna att han inte reagerar på det! Har haft sån tur med fröken som inte har några allergier alls, än så länge i alla fall. Ibland märker vi att hon får några små prickar i ansiktet av mycket apelsin, men det är inget som vi inte skulle ge henne eftersom hon ändå reagerar så lite. 


En random bild på sandänglar härom dagen.


Hoppas ni inte har dött av tristess eller att jag traumatiserat någon med mitt bröst- och bajssnack. Men det är väl det som bebistiden ganska långt går ut på eller hur?! ;)

5 kommentarer:

  1. De tycks nog vara stor skillnad på ersättningarna..konstigt.. vi gav ju NAN direkt från födseln åt Thindra,men hon fick ju sååå hård mage av de,så då böt vi till tutteli och det blev bättre.. men nu kämpar vi nog igen med hård mage,stackars liten!! Int ere lätt tå e svårt! Kanske vi sku prov byt sort?hon dricker 160ml 3 gånger om dagen så int ede ju sådär jätte myki hon dricker men vi har ju kämpat me hård mage flera månader nu. Så "vi" går ju på pottan nuförtin så ede lättare för henne. Men att man ska måst gråt när man ska bajs e ju int trevligt! Hon kommer garanterat att få nå trauma snart!! :(

    SvaraRadera
  2. Oj nej, vad jobbigt att hon ännu har hård mage! Hadd lite hoppats på att det sko ha blivi bättre nu...stackars liten! <3 Får du nån hjälp från rdg? Måst ju nästan va nåt hon reagerar på, kanske?! Får prata mera sen på tisdag när ni kommer. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi rådg säger dom bara att ja ska ge olja å plommon.. å att hon verkar vara en sån typ som har hårdare mage.. så int vet ja... ingen skillnad om ja lämnar bort plommon å olja eller om ja ger.. vissa dagar e de bättre å andra jätte jobbigt fasst hon äter sama sak hela tiden..å hon e ju nöjd å glad bara så int verkar hon ha sjukt därimellan..ska no ta upp de igen på 10 månaders kontrollen. Men de ha ja märkt att när hon får en tand blir de jätte skarpt.. de tyckt dom va konstigt vid rådg..de brukar ju vara tvärtom! Vi pratar mer sen 😃

      Radera
  3. Ja prova köp tutteli åt lova å alvin en gång, men he blev precis så som du beskriver e, så ja återgick ti nan. Me Edla pröva ja int tutteli ens. Tydligen så reagerar barn olika på de olika sorterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, tänk att det verkligen kan va så stor skillnad på sorterna! Sko måst läsa lite nogrannare innehållsförteckningen, kanske man sko hitt vad som är skillnaden?! Men tur är ju att de kan dricka nån sort iaf som de mår bra av!

      Radera